Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under januari 2015

Av My Jeppsson - 31 januari 2015 15:08

De senaste dagarna har jag i princip bara legat nerbäddad i soffan och snytit mig i handdukar. Blärk vilken envis shitty förkylning jag åkt på! Hästarna har vilat en vecka men igår tog vi ner dom till ridhuset för att dom skulle få rasta av sig lite. Men alltså att vila en vecka är inget som direkt gör mina ponnisar särskilt explosiva. Dom brallade två varv sen gick dom mest och pös runt. Skont för dom att lufta pälsen utan täcken åtminstone.


 


 


 


 


 


(För er som oroar er för underlag och lösa hästar så vill jag nämna att jag krattade ordentligt de spår som blev av brallarna och även efter Junos rullning.)


Ikväll hoppas jag att min energi tillåter att båda blir longerade och att vi kan ut och rida en tur imorgon. Längtar efter att inviga Junos nya fina Passierträns! Har väntat sen innan Lucia på det och som tack för det fick jag jättefina lädertyglar till istället för vävribbtyglar. Beställde från Xtreme Horse Makeover och kundbemötaande har verkligen varit kanon.

 


 



Av My Jeppsson - 27 januari 2015 21:05

Ja nu har den förkylningen brytit ut ordentligt. Blärk vad jag hatar att vara sjuk och ffa känna att jag inte orkar göra det jag vill. Som tex att rida. Men på torsdag eller fredag hoppas jag vara pigg nog att ta tag i hästarnas motion igen. Nu är det mest snor i huvet så jag kan inte ens komma på något vettigt att skriva. Så tjingeling bloggen!


...eller jo, jag kan tipsa om ett par bloggar som jag följer:


skimmel.se  Om Ellinor och stora Ella, som just nu är inne i en period som nog många kan känna igen sig i. Rädd ryttare och uster unghäst, hur tar hon sig ur det och arbetar med rädslan och frågan är om det kanske är lika bra att sälja?


minfux.blogg.se Om Josefine och hennes ridtravare som hon gör ett otroligt fint jobb med och de avancerar uppåt på dressyrbanan.


rebeckashemligheter.blogg.se Om Rebecka och hennes två fina hästar. Väldigt välskrivet och lite mer personligt än många andra hästbloggar.


bildstrom.blogspot.se Om Katarina och hennes arab Galishimo. Denna bloggen är dock mycket mer än bara en hästblogg, den är personlig, den är smart, svart och full av igenkänning för oss som lämnat 20-åren bakom oss.

Av My Jeppsson - 26 januari 2015 14:14

Det finns mycket med att vara hästägare som är svårt. Allt från foder, ridning, utrustning, friskvård mm tar de flesta hästägare hjälp utifrån av "experter" inom området. Foderrådgivare för att hitta bästa dieten, sadelutprovare för att hitta den perfekta sadeln, tränare för att lära sig rida bättre och massörer/equiterapeuter/veterinärer för att våra hästar ska hålla sunda, friska och fräscha. Med andra ord lämnar vi bort mycket av ansvaret och förväntar oss hjälp av mer kunniga människor inom deras område för att hästen ska ha de bästa förutsättningarna att må bra.


Men ibland blir det fel. För hur kan hästägaren säga emot en "expert" när denne är anlitad just pga sin expertis? På Bukefalos är det ofta trådar där hästägare känner sig vilsna efter att ha anlitat någon form av "expert" inom olika områden. Ganska ofta kan jag känna i dom trådarna att hästägarna kanske borde läsa på lite själva och inte bara blint gå på allt folk säger till dom. Men i helgen dök en tråd upp som fick mig att reagera ganska ordentligt. En tjej har varit på träning för en av landets A-tränare och kom hem med dålig känsla i magen och startade en tråd. Så här löd trådstarten:

 


Första instinkten med denna sortens trådar är att det kanske handlar om ett troll. Någon som enbart är ute efter att skriva skit om en tränare eller skapa uppmärksamhet. Jag är dock inte den enda som har denna misstänksamhet och andra letade snabbt upp både tränaren och att den aktuella träningen faktiskt ägt rum. Snart kom även ytterligare ett inlägg från en annan deltagare på träningen:

 


Det är mycket som är beklämmande här känner jag. Dels stenen under nosgrimman. Det är så fel på så många plan och att det kommer från en av Sveriges mest ansedda tränare är rent av en skam. När samma tränare sen sågar en annan deltagare fullständigt och överdriver användandet av pisken blir det än mer illa. Jag tycker att tränare har ett stort pedagogiskt ansvar gentemot sina elever. Självklart måste tränaren kunna säga att "här har vi lite att jobba på", men att såga någon och berätta hur dåliga dom är vinner ingen på. Sen kan även en häst behöva korrigeras framåt med pisk, men då måste tränaren kunna förklara hur hen tänker och varför hen gör som hen gör.


Samtidigt är det också så lätt att läsa trådstarten på Buke och tänka "jag hade minsann sagt ifrån att så här får det inte gå till". Frågan är hur många som hade klarat av att faktiskt göra det? Att över huvud taget våga säga ifrån och stå på sig gentemot en auktoritär person som har ett stort övertag kunskapsmässigt är det få som klarar. "Experten" är anlitad för att denna vet bäst och vem är då lilla amatören som står där med sin häst att säga ifrån?


Överlag är hästvärlden en starkt hierarkisk värld där de som står längst ner inte har mycket (alls) något att säga till om. Amatörer "får inte" kritisera proffsen. Rider proffsen sina treåringar på graman ska det vara så för som vet minsann bäst, sadlar proffsen på manken ska det vara så för de har de allra proffsigaste sadelutprovarna, ger proffsen sina hästar tre kilo hö om dagen och inte låter dom vara i hage ska det vara så för dom vet bäst osv osv. Finns massor av exempel där amatörernas åsikter helt enkelt inte är önskvärda eftersom de står för långt ner i hierarkin för att räknas. 


Mitt tips till alla hästägare är att läsa på så mycket du bara kan. Skaffa dig en bred kunskapsbas för att kritiskt kunna granska de "experter" som anlitas. Genom att själv ha en bred kunskap skapar du en grundtrygghet hos dig själv som hästägare i vad du gör. När du är på kliniken så var den där jobbiga och ställ massor av frågor, samma sak om massör/et är ute, granska din sadelutprovare och be dom visa vad de menar. Anteckna, ta foton och filma för att kunna ta fram vid senare tillfällen. Se ditt hästägande som en skola där du hela tiden lär dig en massa nytt. Och ffa, känns något inte bra i magen så gå inte med på det!



Av My Jeppsson - 26 januari 2015 00:16

Måndag

Barb: Uteritt längs vägarna, ca 80 minuter. Superpigg!

Juno: Samma med Ellinor, såg fin ut.


Tisdag

Båda vilade.


Onsdag

Barb: Ridhuset 45 minuter, basic jobb, ganska okej.

Juno: Uteritt 45 minuter, piggare än förra veckan och gjorde fina galoppfattningar åt båda håll.


Torsdag

Barb: Red ut längs vägarna i en timme och galopperade, dunderpigg och vi gjorde ett och annat byte. Helt rena men inte riktigt på hjälpen från vänster till höger, höger till vänster betydligt svårare, men ett rent iaf.

Juno: Ridhuset 35 minuter. Travade över upphöjda cavaletti. Jättefint travjobb, galoppen inte så bra, tryckig och utan bjudning.


Fredag

Barb: Ridhuset 50 minuter. Distraherad ryttare pga andra hästar i ridhuset, men gick ganska bra ändå. Tog igenom sidförande och hade fin känsla i öppna. Trav-galopp-traövergångar. Känns fin!

Juno: Skrittade ut 45 minuter. Kändes pigg.


Båda vilat lördag och söndag.

 

Sammanfattning:
En ganska bra vecka tycker jag. Barbie har jobbat fint och Juno har känts piggare än förra veckan. Tyvärr har jag blivit förkyld samtidigt som jag jobbar mycket, så hästarna får en minivila här i slutet av veckan och början av nästa vecka. Ska försöka få till en träning i slutet av veckan. Och så vill jag hoppa lite också.

   

Av My Jeppsson - 24 januari 2015 15:07

Känner att jag måste ägna ett inlägg åt ridhuset som är nytt för vintersäsongen här i vår by. Det är tamejtusan helt superfantastic att ha ett ridhus! Vilken helt enorm skillnad det gör i kvalitén med arbetet på hästarna så här under vintern. Ingen av mina ponnier hade varit hälften så fina utan det.


Det är klart att jag insåg att det skulle bli bättre och vara enklare med ett ett ridhus, men jag hade verkligen vant mig vid att anpassa ridningen efter vad väder och underlag har tillåtit under vintrarna här. Det funkar för det mesta ganska bra att hålla igång hjälpöigt om det bara är snö att rida på. Med kvalitén i arbetet är nog inte så hög.


Så Halleluja MRF för vårt ridhus!! Som tack kommer jag förhoppningsvis kunna gör bra tävlingsresultat för föreningen under året.


Stort och ljust är det!

 

Av My Jeppsson - 24 januari 2015 14:31

De senaste två dagarna har båda hästarna varit riktigt pigga och fina. Barb är så pigg ute att hon busar och skuttar. Tycker att det är så kul att hon har all den energin och att hon är så glad! Red i ridhuset igår och det var inte vårt bästa pass eftersom jag har så svårt att fokusera när det händer mycket annat samtidigt i ridhuset. Igår var det träning på ena sidan och en ryttare som hoppade på andra sidan och så mig däremellan.


La arbetet på en nivå som jag kände lämplig och hade som mål att få henne mer reaktiv för sidförande skänkel och så red jag ganska mycket trav-galopp-travövergångar. En typ av övergång som jag alldeles för sällan gör insåg jag. Resultatet blir en riktigt fin trav så det var inte så tokigt. Fick till sidförande också och red några korta öppnor med jättefin känsla. Så efter förutsättningara var jag ändå väldigt nöjd.


Juno gick i ridhuset dagen innan och inledde med bästa travarbetet nånsin! Bra bjudning och jag kunde flytta undan bogarna i båda varven och hittade både en fin kontakt och en mer rak häst. La även fram upphöjda cavalettibommar på böjt spår som han tog sig an riktigt fint. Men galoppen då. Högerfattningarna är verkligen inte bra och nu när jag har honom rakare måste han verkligen komma under sig i fattningarna och det är förstås skitjobbigt. Juno är inget fan av sånt som är skitjobbigt. Fick jobba genom det och det var långt ifrån med samma fina känsla som travjobbet hade.


I veckan skickade min mams upp den heliga bibeln "Dressyr med Kyra". En fantastis bok om sitsen, hästens form och grundarbetet. För det är ju så; det finns inga genvägar. Det spelar ingen roll om en har som ambition att rida LB eller GP, grunderna måste sitta. Och med grunderna menar jag att hästen ska stanna på förhållningar och gå framåt på skänkeln. Det låter ju såååå enkelt. Det betyder inte att det är det. Kyra skriver bla att hästen måste direkt lära sig att gå för så små hjälper som möjligt för annars kommer hjälperna behöva blir grövre och grövre allteftersom en klättrar uppåt i utbildningen och kräver mer.


Det är bara grunder jag nöter i arbetet med ponnisarna, men ibland behöver en påminnas. Tex blev jag lite irriterad på mig själv igår när jag tog igenom att Barb blev snabbare på sidförande skänkel (med Kyras tips att använda spöt precis bakom skänkeln) och det funkade och hon flyttade mycket bättre än innan. Varför har jag inte gjort så innan? Där har jag suttit och tryckt och pressat istället för att ta genom det. Trav-galopp-travövergångarna (också ett tips från boken i hur man förbättrar travkvalitén) var också kanon att rida. Med Juno är det bara grundjobb där prio alltid är att få honom snabbare på skänkeln. Tyvärr funkar han inte riktigt enigt boken, men det tar sig framåt ändå.


Nu kommer hästarna få en viss ofrivillig vila i fem dagar. Jag verkar ha fått en förkylning samtidigt som jag jobbar långa pass både i natt, söndag, tisdag och onsdag. Så pållsen får gå i hagen. Känns iofs inte helt galet att de får lite vila. Båda har gått ordentligt och rätt bra, sen vilan i november, så en minivila är ganska inte så tokigt.


 


 

Av My Jeppsson - 21 januari 2015 16:38

Båda hästarna ridna enligt planen för dagen. Barb har dressyrat i ridhuset. Hon kändes rätt bra men jag kände mig som en smörklick i sadeln. Bara halkade omkring och hade ingen kroppskontroll. När jag känner så brukar jag tänka på en sak Patrik Kittel sa på en clinic, nämigen att ibland känns det bara inte bra och då får en anpassa dagens arbete efter det och kanske bara träna på att rida lätt och rida hörnpasseringar. Back to basic mao. Så jag red på hela banan och på långsidorna gjorde jag tre 15 metersvolter så att jag varierade mellan ställning/böjning och rakriktning. Tänkte på takten och kontakten och det var det hela typ.


Gjorde sen samma arbete i galoppen men la in tempoväxlingar mellan volterna. Samlade på långsidan och red framåt i volterna. Jobbade även lite förvänd galopp på slutet och avslutade i en fin form i traven med bra kontakt och utsträckt hals. Hon blir lite mycket ponny när det blir lite jobbigt och hon tar gärna halvhalterna som tecken på att få stanna och sluta jobba. Det är svårt att hitta mellanläget i det på hade fin känsla på slutet iaf. Nöjd med helt jämnt munskum också.


Juno fick komma ut en sväng och han kändes pigg redan när jag red från stallplan. Det kändes riktigt bra! han har ju den senaste tiden varit lite snigel och dragit benen efter sig. Sen blev det lite spännande när vi galopperade i vägkanten och plötsligt dök en tillfällig stoppskylt upp. Ve och fasa! Fullständig tvärnit och sen vände han och jag hann bli lite rädd för att jag skulle åka av ifall han började ta fram arsenalen av luftsprång, så jag hoppade av så fort jag fick stopp på honom. Sen gick vi fram till denna vedervärdiga skylt, jag med skakiga ben och Juno med stoooora ögon.


Rätt fort insåg han att skylten inte var så himla hemsk, så då satt jag upp och red iväg igen. Inne i skogen var han ganska tittig så då vart jag lite irriterad och han fick galoppera på lite ordentligt en bit. Red hemåt med snäll trevlig ponny som skötte sig exemplariskt.

 


Av My Jeppsson - 20 januari 2015 15:22

Hade en fundering om att rida en häst idag och låta den andra vila. Men fick inte tummen ur så båda får vila. Känns iofs lika bra att ta vilodagen samtidigt, är en ändå igång och rider en häst kan en lika gärna rida en till liksom. De senaste två dagarna har båda ridits ut och galoppat lite. Juno har känts ganska bra och Ellinor red honom igår. Barb känns otroligt pigg och laddad och det är tydligt att vinterna är hennes årstid. Hon är alltid som piggast när det är kallare ute.


Istället för att fixa med hästarna idag har jag tvättat och börjat göra övningsprov inför högskoleprovet i mars. Är tvungen att göra det igen eftersom det är så längesen sist att mitt förra resultat har gått ut (1.5). Måste läsa vidare (klart) nångång så det är rätt bra att ha ett resultat i ryggen. Men alltså provet har förändrats sen jag skrev det och inte till min fördel. Jag är ganska bra på ord och text vilket övningsresultatet även bekräftade (1.7), men jag kan inte räkna även om mitt liv hängde på det (0.0!! 4 rätt av 20). Heja mig.


Imorgon dressyrar jag med Barb och Juno får nog komma ut en sväng.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards