Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under december 2013

Av My Jeppsson - 10 december 2013 18:47

Ett år äldre och måhända lite klokare. Något jag dock inte blir klokare kring är omvärlden. Det är så mycket konflikter hela tiden som för det mesta grundar sig i missunsamhet. Sverigedemokraternas politik är om något ett typexempel på detta. Vi har det bra, även om det naturligtvis finns problem även inom vårt politiska system, men ve att vi hjälper dom som inte har det bra. Nä låt barnen som råkar födas i krigshärjade länder svälta och dö för att deras föräldrar trodde på fel Gud. Låt dom lida för att vi ska bevara Sverige svenskt. Om missunsamhet och ovilja att hjälpa dom som förföljs för att de är kvinnor/gay/oliktänkande är att vara svensk vill jag inte vara det längre.


Sverigedemokraterna vill inte ha hit muslimer och andra som "inte tar seden dit dom kommer". Att vi i Sverige skulle acceptera deras sätt att vilja leva är tydligen otänkbart-för det hade inte vi fått göra om vi hade kommit till deras land. Nähä-men är det inte lite det som är poängen? Eftersom vi i Sverige låter folk vara den dom är och förespråkar jämställdhet oavsett ras/tro/kön/sexuell preferens är väl det som skiljer oss från länderna folk flyr från? Om allt hade varit happy go lucky i deras hemländer hade de inte offrat liv och deras hem för att få komma hit? Om vi i Sverige inte skulle acceptera folk för vilka de är-vad är det då som skiljer oss från länder där folket blir förtryckta?


Dagen till ära ringde min pappa idag. Jag har ingen kontakt med honom sen jag var mycket liten och på de senaste 25 åren har vi pratat en handfull gånger. Men idag ringde han alltså. För att önska God Jul. Han kom inte ihåg att detta var min födelsedag. Varför skulle han egentligen, det har han ju ändå inte lyckats på två decennier innan.


Ironin var att han berättade att han inte längre ville bo i Sverige (vilket han inte gjort på flera år) eftersom han uttryckligen är rasist och Sverige har alldeles för generösa invandrarlagar. Att han själv är invandrare i ett annat land hade tydligen helt gått honom förbi.


Så ja, grattis till mig.

Av My Jeppsson - 9 december 2013 21:53

Äntligen är hästarnas vila över! Har börjat skritta Barbie och hon ska få börja trava så fort snön sätter sig lite bättre på backen. Juno har fått haka på lite som handhäst och har blivit longerad lite lätt i snön de senaste dagarna. Han är himla pigg och mycket lyhörd. Hoppas att detta kommer att hålla i sig!


Har funderat väldigt mycket på hur jag ska göra för att få Juno att fungera bättre. Efterhand så förstår jag honom mer och mer och han har en ganska speciell personlighet. Läste ett reportage i Ridsport där en uppfödare beskrev en del unghästar som introverta. Tror faktiskt att det är en ganska passande beskrivning av Juno. När det blir för mycket intryck för honom stänger han av och blir extremt svårpåverkad-och när jag ändå tjatar och kräver att han ska lyssna så blir det bråk. Vet väl inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att fokusera på mig istället för annat, men jag får prova mig fram.


Planen för 2014 för Juno är iaf att det inte kommer att bli några tävlingar. Eller jo, klubbtävlingar kommer han att få gå med på. För där kan jag rida lite som jag vill och förhoppningsvis kan jag tom våga mig på en klubbis i hoppning. Prio är dock att få honom bättre riden på marken och hitta en bra kommunikation mellan oss,


För Barbie i planen 2014 att rida på bra % i MsvC och förhoppningsvis få till bytena så vi kan starta MsvB. Så det är bara träning och träning och mera styrka som ska till. Längtar mig blå tills ridhuset är klart så att det verkligen går att rida på riktigt igen!


Blev lite bilder på lurvdjuren för nån vecka sen:)

 


 


 


 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards