Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under januari 2014

Av My Jeppsson - 23 januari 2014 23:17

Ja, det gör ont i min nacke. det beror inte enbart på att jag sitter på ett och samma sätt när jag jobbar utan troligen även på en hel bunt sverigedemokrater och antifeminister som härjar runt på fejan. Jag kan uppenbarligen inte heller sluta ge mig in i diskussion med dessa människor. Och egentligen, varför skulle jag? Om ingen nånsin säger något och dom här desillusionerade typerna bara får fortsätta sprida sin främlingsfientliga och misogyna propaganda oemotsagda hur ska dom då stoppas? För ärligt talat så tjänar ingen på ett inskränkt samhälle där ditt kön, sexuella läggning eller etniska tillhörighet är grundande för hur du behandlas. Så hur dumt det än verkar kommer jag att fortsätta ge mig in i dödfödda diskussioner med människor som verkligen inte är mottagliga för förändring. Någon kanske läser och får sig en tankeställare.


Framförallt är det argumenten mot feminsim som gör värken i nacken än mer påtaglig. Flera män har den senaste tiden berättat för mig (för jag vet naturligtvis inte själv vad jag tycker eftersom jag är kvinna) att jag hatar män. För tydligen gör alla feminister det. Öh, nä. Men det verkar ligga i de manliga antifeminsisternas natur att berätta för oss (stackars kvinnor) vad vi faktiskt tycker. Det berättar också framförallt hur feeeeel vi har när vi säger att samhället inte är på lika villkor för kvinnor och män. Meningen börjar gärna också med ett "lilla gumman". Jodåsåatt, det är verkligen helt på lika villkor hur vi blir bemötta.


Det som dock är rätt sorgligt med just feministdiskussionerna är att det är så få tjejer som vågar ge sig in i det. Iofs så kan jag förstå dom till viss del eftersom man tydligen får finna sig i att bli kallad både det ena och det andra. Mao så speglar diskussionerna samhället i stort. Dessa män kontrollerar genom maktutövande och förtryck. Alla män är självklart inte så här, men de män som också förstår vikten av jämställdhet och kan se vad det är som gör samhället ojämställt lyser även de med sin frånvaro i diskussionerna.


Min enkla uppmaning till er som läser är att snälla låt inte folk komma undan med kvinnonedsättande kommentarer, stå upp för era medsystrar och stå för den du är!

Av My Jeppsson - 22 januari 2014 22:56

Det är liksom inte så att jag inte vill blogga som det inte blir gjort. Det är bara svårt när det inte finns nåt att skriva om. Hur kul är det att bara läsa andras ordbajs egentligen? Inte för att det vanligen är särskilt djuplodande här ändå. Men nån är kanske nyfiken på hur det går med mina små ponnier? December stavades is. Sen var det lite mer is och så lite till. Jag hade tre sorters underlag att välja mellan att rida på; is på asfalt, is på grusväg och is på gammal frusen snö. December var en shitty hästmånad.


December var på andra plan en väldigt bra månad. Jag blev kär. Är fortfarande själv så förvånad (och tramsigt lycklig) att jag lämnar det därhän här i bloggen.


Pga av all (j-la) is i december blev det alltså bara skrittat. Detta innebar mao att båda ponnierna inte arbetat på två månader. När snön nu äntligen kom i januari vet jag inte vem som blev lyckligast-dom eller jag? Båda är jättepigga och Juno har sannerligen vaknat till liv. Eftersom min självbevarelsedrift är sannerligt välbefintlig får numera en vän galoppera honom i skogen åt mig. Jag har suttit på honom en gång här under igångsättningen och tänker nog vänta lite med att göra om det.


Inte för att han är värre än innan utan för att jag återupptagit en gammal hobby med tömkörning. Juno funkar så himla bra från marken nu. Förr har jag fått jaga fram honom, men nu går han alldeles utmärkt för egen maskin. Har upptäckt att han föredrar engelsk nosgrimma och med den riktigt går och suger i bettet med stilla mun. Har tömmen helt enkelt satt genom gjordens översta ringar till bettet vilket helt osannolikt är den tömsättning som gör att han länger ut halsen. Tydligen har min vilja att göra allt rätt med remontnosgrimma och pedagogisk ledande tömsättning bara varit fel. Jahapp, man lär så länge man lever.


Barbie ser ut som ett ovårdat ponnylurv och har tappat massa muskler. Känns som om det kommer ta ett bra tag innan vi är tillbaka i msv form. Min plan med en bra vinter med massa ridhusträning smög sig kraftigt. Men men, vad är väl en bal på slottet? Vi får sikta på msvb till 2015 ist och bli bfinnjävliga i msvc under årets säsong.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards