Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under februari 2014

Av My Jeppsson - 17 februari 2014 20:37

Ja det är väl jag det. Hela mitt liv har mer eller mindre kantats av diverse konflikter. Stora som små. Hur jag själv än gör (tycker jag) hamnar jag där jämt med foten i ett getingbo. Så här när jag blir äldre inser jag förstås själv att jag är en himla obekväm och rätt jobbig person. Jag tycker alldeles för mycket och är inte rädd för att förmedla mina åsikter. Det finns jättemånga som tycker lika mycket som jag gör, sklillnaden är att jag inte har vett att hålla tyst. Det är mången gång i mitt liv som jag önskat att jag var stöpt i en mildare och timidare form med bomullskanter. Vad skönt det hade varit att vara den där personen som istället för att stå mitt i en shitstorm vara den som lugnt singlade ner på backen och landade mjukt på sin bomullskant.

 

Å andra sidan sker absolut ingen utveckling kring någonting om det alltid råder komplett konscensus och folk inte säger sin åsikt. Så vi obekväma typer som inte kan vara tysta behövs även om vi känns som en riktig pain in the butt. Det är min tröst också. För hur säker jag än kan vara på mig själv är det ändå aldrig någonsin roligt att vara den som pekas ut som "den jobbiga typen". Självklart vill jag lika mycket som alla vara underbar och älskad av alla. Tyvärr passar inte min personlighet för det livet tydligen. 

 

En annan typ som också är bra obekväm just nu (för oss ridhuslösa) är vädret. Visst jag borde vara nöjd med att det är milt och tom lyst en efterlängtad sol framme idag. Men tö i februari i Norrland innebär endast en ännu längre period med is och oridbart underlag. Lång, tung och besvärad suck på det. Hästarna hålls igång hjälpligt med att skrittas och det går hyfsat att jogga lite i skogen på en travslinga.

 

Första tävlingen för Barbie blir troligen i slutet av mars. Eftersom det blir i Timrå där hon var så otroligt spänd sist och att vi knappast kommer vara i superform mjukstartar jag med att rida en L:B2. Vansinnigt tråkigt program, men en alldeles lagom säsongsstart. Ett par veckor därefter är det helgmeeting och får se om det kanske redan då blir en msvc-start. Helt beroende på hur vi har lyckats komma igång och tränat.

 

Som jag längtar efter att få dra på oss tävlingsoutfiten och kunna rida ordentligt igen!

 

Av My Jeppsson - 7 februari 2014 20:04

Häromdagen la Hippson ut en helt fantastik satirfilm om vad som händer på ridsportförbundet angående det senaste stilhoppningsbråket http://www.hippson.se/hippson-tv/exklusivt-material-samtidigt-hos-forbundet.htm . Stilhoppningsbråket går ut på att ett gäng föräldrar (troligen rika sådana) är ytterst upprörda över att stilhoppning blivit infört på SM. För herreminje nu måste barnen kunna rida snyggt istället för att bara rida fort. Oh denna orättvisa värld. Why oh why ska det inte bara räcka med att köpa en dyyyyr fin (och jättesnabb) ponny, sätta på barnet en säkerhetsväst och ge förmanande ord om vilket hinder det ska styras på för att vinna medaljar. Vart är världen på väg om inte kapitalismen ska få styra?


Man (jag) kan ju tycka att det är en kalasbra idé att barnen ska uppmanas till att rida ordentligt och med kontroll istället för bara snabbt. Alla som nånsin sett en ponnyhoppning torde tycka att det är en himla bra idé. Det jag känner som glöms bort är att hoppning är en hyfsat farlig sport (säger dressyrtanten) och säkerheten borde gå först. I synnerhet när det handlar om barns tävlande. För min del kan ungarna endast och enbart tävla i stilhoppning oavsett tävlingsnivå. Gudarna ska veta att mitt hjärta inte hade behövt vara i halsgropen när jag kollar på en ponnyhoppning. Tror att detta kanske hade kunnat ge även säkrare framhoppningar.


Nu var det dock inte bara stilhoppningens vara eller icke vara som upprörde folks känslor. Hippsons film väckte minsann anstöt den också. För tydligen är detta en ämne som inte tål att skämtas om. Öh, va? Det handlar om ett jättetramsigt i-landsproblem om huruvida barn ska hoppa snyggt eller snabbt. Nä se detta är minsann osmakligt att skämta om och det dras paralleller till att skämta om våldtäkt. Say what? HUR kan någon jämföra detta med våldtäktsskämt? I vilken värld lever ni? Perspektiven är bortblåsta och plötsligt förstår jag varför det ens kan bli i "stilhoppningsbråk", det kallas "att leva i en liten bubbla"


Vill man bli upprörd över något viktigt så bli upprörd över OS i Sotji. Det borde bojkottas av så många anledningar. Ryssarnas brist på mänskliga rättigheter och deras förbud mot "homosexuell propaganda" är bara två exempel. Stilhoppning is a nonissue.


För övrigt är ponnierna klippta, de blev mycket pigga och jobbar på rätt fint.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards