Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under maj 2013

Av My Jeppsson - 26 maj 2013 14:27

Det var längesen nu och det är väl alldeles dags att göra en uppdatering på läget. Vill börja med att tacka er tappra läsare som faktiskt inte gett upp hoppet om att det ska komma något nytt inlägg;).


Hästarna fungerar riktigt bra. Jag har börjat träna för en vän som tävlat upp ill St George för att kuna rida två dagar i veckan istället för kanske en gång varannan vecka. Det är verkligen guld att rida så ofta för tränare! Känns som om vi utvecklas hela tiden även om jag också blir mer medveten om våra brister. Har varit ganska "hård" mot mig själv och satt som mål att det är L:A som gäller denna (mkt korta) säsong. Så den senaste tiden har vi nött skänkelvikningar och förvänd galopp. Skänkelvikningarna börjar bli riktigt bra och den förvända är egentligen rätt stabil även om vi för dagen har lite meningsskiljaktigheter om den. Jag tycker den ska vara samlad-Barbie inte lika övertygad. Tävlingsdebut blir det iaf nästa helg och planen är att lotsa runt oss i ett nogrant program.


Team Barbieponny!


 


Och så en film från gårdagens programträning. Som sagt är galoppen ett bekymmer för tillfället och därför rider jag om den. http://www.youtube.com/watch?v=tYbHdzD5w9w&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw&index=1


Juno har blivit alldeles superhärlig! Vi har kommit till punkten där jag bara kan sitta upp utanför stallet och rida iväg på en alldeles stadig och trevlig ponny:). Galoppen börjar ta sig-iaf i skogen men ffa traven har blivit jättefin! Tror minsann att han vuxit lite på längden så att han får bättre plats med kroppen. Galoppen är väldigt stor och fin och jag är väldigt nöjd med min fina ponny. Det stör mig förstås att det inte funkade att ha honom som hingst men samtidigt är det så mycket fördelar att ha honom som valack. Ffa för han egen del med möjlighet att gå med Barbie och att han blivit så mycket mer avslappnad.


Hans upplägg är att röras på fyra (fem) dagar i veckan. Ett pass på banan uppsuttet, ett i skogen med så mycket galopp som möjligt, ett på linan då vi nöter galoppfattningar och ett (eller två) pass där han får följa med i skogen som handhäst. Att gå som handhäst (i alla gångarter) är väldigt skonsam träning och med tanke på hur magen växer så behöver han röra på sig...


 


För en vecka sen var båda hästarna med inne på kliniken för tandkoll. Gick hur bra som helst och de filades bara lite på. Inga vargtänder heller:). Passade på att väga dom också. Och det är bara till att inse att jag är en "feeder". Hade jag haft barn hade dom varit jättetjocka... Juno vägde 393 kg och Barbie 378kg, Eeeh, dom väger minst 20-30 kg för mkt båda två. Och det var INNAN grässläpp. Måste rida mer;).


Det var allt för nu:). Men jag kommer tillbaka:D!

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards