Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under november 2013

Av My Jeppsson - 18 november 2013 19:48

Om ett par veckor ska jag till Globen för första gången! Är en alldeles fantastisk vän som bjudit mig på två dagars dressyr i världsklass. Ska bli riktigt roligt! Det är dessutom sista året dom kör tävlingarna i just Globen så därför blir det lite extra skoj att få ha upplevt det. Tillsammans med tävingsklasserna hör det ju alltid en mässa. det görs av med massor av pengar där och det är samma som Falsterbo. Det ska shoppas til varje pris! Inför denna mässan har jag förstås funderat på vad jag själv vill shoppa. Hör och häpna-jag kommer inte på nåt! Liksom vad hände? Blev jag vuxen?


Jag behöver ingenting. Möjligen ett nytt tävlingsschabrak, men det är knappast något jag behöver. Hade iofs velat ha ett sånt här från Eskadron Platinum:

 

Men ärligt talat är jag alldeles för snå för att köpa ett schabrak för 800:-.. Om Krafft finns på plats tänkte jag dock köpa ett par av deras schabrak till. Billiga och bra!


Nackdelen med att inte sukta efter nånting är att man tappar lite drömmar. Förr har halva nöjet att tänka på vad man vill ha och frömma om dom prylarna. Det enda jag drömmer om nu är att bli en bättre ryttare. Nu när hästara vilar är det dock himla svårt. Hästarna har stått i två veckor nu och först var det skönt, men nu börjar tillvaron kännas lite som hur mat smakar när man är förkyld. Alltså inget alls. Tillvaron tappar mening och jag börjar längta mer och mer efter att börja rida igen.


...och eftersom jag inte rider finns det inte massor att skriva om.

Nu

Av My Jeppsson - 18 november 2013 01:04

Nu händer det inte mycket. Har hamnat i nån form av state of mind där det är självtvivlan och allmän hopplöshet. Kan vara för att hästarna vilar och det ändå inte är särskilt ridbart. För två veckor sen var Barbie dessutom på klinikbesök. Kände efter tävlingen i Timrå att hon inte ville ta i riktigt bak och inte gick att ärligt få genom kroppen. Så det kändes bäst att kolla upp henne.


Fick frågan när jag kom in vad jag själv trodde att det var. Min gissning var knälederna bak eftersom hon inte ville trycka ifrån ordentligt. På böjprov blev det väldigt små reaktioner. En halv grad hf lågt och lika mkt högt hb. Efter bedövning i dessa leder fick vi även reaktion vf lågt. Så hon blev behandlad med en halv dos tuppkam båda knäleder bak och båda kotleder fram. Känns bra att det upptäckts tidigt och fick mycket beröm över hur fin hon var i kroppen. Samtidigt känns det shitty shitty shitty att jag ridit henne till dessa reaktioner öht.


Hon har vilat i tre veckor och ska vila ytterligare en vecka. Sen tänkte jag börja skritta igen och göra det några veckor. Även Juno vilar för att jag helt enkelt är rätt less. Han får hänga med på skritturerna sen och så drar jag igång honom mer så fort snön kommer. Vid denna tiden på året är det snö man väntar på, både för ljusets och ridningens skull.


I övrigt håller jag på och rannsakar mig själv för vad jag kan göra för att bli en bättre ryttare och göra en ännu bättre säsong nästa år. Har väl egentligen gett upp att Juno öht kommer att tävla alls nästa år. Så det blir fortsatt fokus på Barbie. Känns bättre att ge Juno mer tid eftersom jag tror att bristen på bjudning har rätt mkt att göra med spänning. Det finns överlag väldigt mycket att jobba på med honom och jag vill ha honom väldigt väldigt klar innan han får komma ut på banan.


Öh, ja det är väl vad jag lyckas åstadkomma för dagen (natten).

 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards