Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under november 2014

Av My Jeppsson - 30 november 2014 15:59

Nej, jag har inte varit på plats och tittat. Inte heller i år har det funnits ekonomiskt utrymme för en sådan utflykt, men det verkar som om det blir en vända till Göteborg i februari kanske! Hursomhelst ser man ändå ganska bra här hemma i soffan med datorn i knät. Att SVT Play finns och sänder så mycket över nätet är verkligen helt super. Saknade dock att de inte sände clinicen för Ingrid Klimke, den hade jag verkligen velat se!


I vilket fall som är detta mina tankar kring dagens kür. Min absoluta favoritryttare att titta på som har en underbar häst och ett jättefint nytt program med musik som bara flöt med är Paulinda Friberg och Di Lapponia T. Det är så mjukt och harmoniskt och ändå med en väldigt fin precision och exakthet. När hon kan öka svårighetsgraden i programmet och de blir ännu säkrare kommer de att vara magiska!


Minna brukar inte vara min jättefavorit eftersom de de senaste åren mest sett ganska fladdriga ut med en Santana som varit både här och var. Dagens program är nog det bästa jag sett av dom och det kändes säkert och hade ändå uttryck. Deras bytesserier i galoppen var underbara! Sen tycker jag att Minna är härlig som ändrat musiken till julmusik som dessutom passade kalasbra till programmet.


Idag har även min förståelse för att domare tröttnar på ekipage växt sig större. Patrik Kittel visade som vanligt upp en ganska fin Toy Story med säkra övergångar men tyvärr med en stor miss i tvåorna. Tyvärr tycker jag att TS är ganska tråkig och jättelång även om PK rider honom otroligt väl. Även Anton börjar kännas tråkig. Det fladdrar fram och inget händer där bak. Det enda som händer när Tinne sätter tryck är att han får taktmissar, men engagemanget uteblir. Å andra sidan är det ett härligt ekipage med sin mjukhet och säkerhet inne på banan.


Dagens största förundring var hur Darcias sadel låg. Den var nånstans framme på manken och hade hon varit en ridskoleponny hade det beordrats att ha svanskappa på. Jag har gått Prestiges utprovarkurser och Jeanna Högberg är sponsrad av Prestige och får utrustningen utprovad av deras tyska guru (vad han nu heter). Den sadling som syntes idag bekräftade allt jag tyckte kändes helt fel på deras kurser. Sadlarna provades ut extremt smala, de återkommande kundernas hästar hade de mest förskräckliga överlinjer jag nånsin sett med fullständig muskelatrofi, och under dessa smala sadlar skulle det klämmas under en trapeziuspad. En liten pad som läggs över manken som deras D1 alltid provas ut med. Alltså jag tycker väl att en sadel för nästan 40.000:- inte ska ha med en pad som nödvändig orginalutrustning... Jeanna tränar som bekant för Patrik och hon borde nog även ta hjälp av hans sadelnisse.


Hans-Peter Minderhouds nya stjärna Flirt med svensk påbrå från Gasparis hingstlinje blev en favorit! Den passade verkligen Happy bra och kändes mycket säkrare än Johnson. Tror på honom till nästa års EM! På tal om favoriter så var Tinnes gamla Favourit till start med sin nya ryttare Sönke Rothenberger. Sönke är jättelång och Favourit såg ut som en liten ponny. Ryttarens långa långa ben kittlade nog till bra där bak i flanken för piafferna har verkligen förbättrats i jämförelse med hur dom var under Tinne.


Ikväll ska jag rida lilla lurviga Barb en sväng i ridhuset. Det är alltid roligt att rida efter en sån här inspirationsboost! Det går iaf att låtsas att man rider lika bra som de ryttare man tittat på:D.

Av My Jeppsson - 28 november 2014 16:15

Nu under igångsättningen av Barbie är min tanke att lägga om arbetet för att hitta en mer hållbar linje. Att behöva behandla framkotor en gång om året talar sitt tydliga tecken att något är fel och måste göras annorlunda. Idag var första dagen som jag började trava och vi är förpassade till ridhuset nu när marken fryst på. Så jag höll mig på fyrkanten och red långsida efter långsida med målet att ha henne rak, i bra takt och i en låg form med näsan framme. Höll även min linje med att rida barbacka och balansen börjar ta sig.


När jag skrittjobbade i ridhuset tidigare i veckan var jag lite brydd över att hon bara skummar i vänstra sidan i munnen. Hon är väldigt tydligt med att skumma i munnen när hon jobbar rätt så det har inte känts bra att hon skummat ojämnt. Men idag minsann skummade hon helt jämnt! Det känns så himla skönt att få en sån bekräftelse på att det nya tänket förhoppningsvis är rätt väg att gå.


Tänk att lite munskum kan göra en på så bra humör!


I veckan hämtade jag även sadeln som nu har blivit mjuk och jämn i stoppningen. Den är lite vid för Juno nu och aningen för trång för tjockisBarb, men går enkelt att padda till Juno och Barb rids ändå mest barbacka nu och har förhoppningsvis gått ner lite i vikt tills vi ska börja rida mer riktigt.


Tjockisen:

 


...och så här ligger sadeln på henne:

 


...och så har jag shoppat nytt:

 


...och drömmer om detta till Juno!

 


...och det här till Barb, fast med ett svängt klinkerpannband. Har upptäckt att pannbanden med stenar luggar dom och tunnar ut luggen vilket jag inte alls gillar.

 

Av My Jeppsson - 22 november 2014 17:55

Oundvikligt upprepades än igen det långa blogguppehållet. Samma anledningar som vanligt, jobb och hästar. Så detta är vad som hänt sen senast; Barbie har börjat skrittas igång och går ca en timme om dagen. Jag rider hittills endast barbacka i något hopp om att det ska förbättra min balans och bålstyrka, och tänker därmed fortsätta göra det så mycket som möjligt.


Juno har vilat sen senaste inlägget. Häromdagen fick han nya skor och skötte sig alldeles utmärkt. Han har även fått komma ut på en skrittrunda vilket jag måste göra mer även här under vilan. Hans patella blir snabbt sladdrig och han tappade bakbenen betydligt oftare än han brukar göra.


Håller en tumme för att vintern ska komma igång nu med snö och soliga dagar. Det är en evig kompakt gråhet ute nu om dagarna som verkligen inte genererar någon upplyftande energi. Hagarna är dessutom mjuka och leriga och ponnierna gräver upp rötter för att tugga på. Eftersom risken för sandkolik känns påtaglig har jag börjat koka linfrön och ge. Den slemmiga konsistensen sägs göra att sanden följer med ut istället för att ligga kvar i magen. Om inte annat är linfrön nyttiga oavsett.


 

Av My Jeppsson - 10 november 2014 17:22

Det känns lite som om jag inte gjort annat än att handla nytt senaste veckorna. Det är väldigt sällan jag köper nya grejer nuförtiden. Jag har helt enkelt inte råd. Men detta året har två par stövlar gett upp och även två par skor har döden dött. Så det har blivit nya jobbskor och i helgen köpte jag även ett par nya stövlar. Ett par bruna Arezzo från Hööks. Väldigt väldigt snygga och har velat ha såna länge. Nuförtiden är jag i princip kittad i Höökskläder från topp till tå. Inte så mycket fancy Pikeur utan hederliga budgetHööks. Är faktiskt väldigt nöjd med deras kvalité och deras moderiktighet. Har nog inget därifrån som jag varit särskilt missnöjd med.


...och så har äntligen mina nya sadel kommit. Det är milt uttryckt ett väldigt vågspel att handla över nätet. Det spelar ingen roll hur många bilder man ser på en sadel, det är ändå ganska omöjligt att få en korrekt uppfattning om passform, stoppning och vidd. Den här sadeln är tex uppenbarligen stoppad för en häst som egentligen varit för smal för vidden. För jisses vad ull de har knölat in och fyllt ut. Ska lämna in den direkt och få hälften urplockat, tror det kommer ge typ en cm per sida. Tror faktiskt inte att bommen behöver ändras.


Hursomhelst låg den helt okej på Juno även om jag tror det blir ännu bättre med mindre stoppning. På Barbie var det väl inte så himla bra. Hon har ingen manke så den hamnar högt över henne. Tror förstås det blir skillnad även på henne med mindre stoppning. Men den lär inte bli perfekt, vilket inte heller Childericen var. Den stora skillnaden är min balans i den här sadeln, den skjuter mig inte framåt så jag tror att det ändå blir bättre för henne.

 


 


På Barb ser det som sagt inte lika bra ut. Men den är inte fastspänd och balansen är egentligen inte heller galen. Så får väl se hur det blir.

 


 

Av My Jeppsson - 8 november 2014 20:17

Minsann att min lilla ponny som inte ville gå framåt i onödan har blivit en riktig kalasponny att rida! I veckan bestämde sig vädret att bli lite mer vinter och allt frös på och blev is, knöligt, halt och stenhårt. Således är vi nu förpassade till ridhuset för motion. Underlaget har varit ett ganska stort bekymmer sen det lades in därinne. Lite för djupt och lite för tungt så jag har undvikit att rida där. Men efter att de kört ut en helt del och jobbat mycket med det så är det nu fullt ridbart. Det är fortfarande lite löst och det finns djupa gropar här och var. Men det fungerar ändå bra att motionera på.


Juno har fått gå därinne två gånger här i veckan i korta pass om 20 minuter. Efter första passet kändes han väldigt trött i bakdelen och det kan nog ha att göra med att underlaget är lite löst. Hursom kändes han väldigt trevlig. Idag kändes han om än ännu bättre. Bättre koll på bogarna och övergångarna trav-skritt-trav hade mer energi.


Nu ska han bara gå fram till jag får min sadel (som Bussgods verkar vilja leverera i snigelfart), sen kommer han att få en månads vila. Under vilan kommer han ändå få skritta 2-3 dagar i veckan så att han inte börjar haka igen.
 Sen har även hans hoppsadel blivit för vid (!), Den har de senaste veckorna börjat rugga honom vid manken. La idag en padd framtill under sadel och vips låg sadeln i bättre balans och ingen ruggad päls. Halleluja för enkellösta sadelproblem!


Juno kollar underlaget
 

Av My Jeppsson - 8 november 2014 19:55

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder " bara dumma och döda kan inte ändra åsikt", eller nåt sånt. Och det är förstås helt sant, om alla våra åsikter skulle vara skrivna i sten och inte kunna ruckas på skulle utvecklig aldrig kunna ske. Läste ett gammalt inlägg jag skrivit om hur jag tycker att kavajer är ett absolut måste i dressyren av estetiska skäl, oavsett hur varmt det är. Jag har ändrat mig. I samband med nya TR kommer ÖD kunna ge tillåtelse att ryttare få rida utan kavaj. Det betyder en massa kul saker! Bla att jag behöver en ny slimmad tävlingsskjorta, att det kommer att bli ett intressant mode att följa och att det kommer att bli mindre svettigt i sommar på tävllingsbanan.


Har även funderat mycket på en annan som dessutom gör mig rätt arg på mig själv. I samband med Barbies senaste behandling har jag tänkt över hur jag ska förändra träningsupplägg och varför det ens har blivit så här. Det finns ett ganska enkelt svar faktiskt. Jag har forcerat träningen och gjort mer än vad hennes kropp har varit redo för. Jätteenkelt.


Men jag har haft alldeles för stort fokus på tävling och att vi ska upp i klasserna. Hets och stress. Varför hade jag inte bara kunnat vara nöjd med att lalla runt i LB första säsongen och plocka rosetter? Det är ju jättekul med rosetter! Hade jag stannat i LA hela denna säsongen hade det blivit ännu mer rosetter. Och hade jag gjort så hade jag troligen haft en fräsch ponny också. (Och varit på bättre humör.)


Så gör om gör rätt. Juno kommer sannerligen inte forceras. Barbie kommer under våren bara starta LA. Det blir mest troligt inga Msv öht och det rör mig inte i ryggen. Juno kommer bara gå LC utom tävlan på ponnytävling under våren. Funkar det så blir det kanske LB bland de stora sen. Kan bli intressant öht hur han tänker bete sig på tävlingsbanan,


 

Av My Jeppsson - 3 november 2014 19:36

Så här i slutet av året passar det väl sig ganska bra med en tävlingsresumé? Med tanke på min pågående bloggdiarré så kör jag en sådan. Barbie har inte heller fått så mycket uppmärksamhet här på det senaste eftersom hon vilar så det är dags att lyfta fram henne.


Säsongen började kalasbra de första två tävlingarna. Barbie var superfräsch och verkade tycka det var himla kul att komma ut igen;

Timrå, LB2, 67,0% vinst

Delsbo, LA1, 64,6% fyra

 

Sen blev det lite av ett magplask när vi skulle rida tvådagars på Kungsnäs. Den förvända galoppen funkade inte alls och jag hade aldrig ens ridit igenom LA4 innan starten. Extremt korkat och det slutade med att jag utgick. Var så himla arg och besviken på mig själv. Aldrig mer att jag startar en täviing utan att ha ridit genom programmet massor av gånger!


Sundsvalls RK, LA3, 61,85%

Sundsvalls RK, LA4, utgick


Två veckor efter Kungsnäs for vi till Ånge för att rida vårt första meeting med övernattning på bortaplan. Barbie fick sova i ett stall en bit bort från tävlingsplatsen som hon fick dela med en minigris (och två andra hästar). Tur att hon är en mycket klok ponny och tog det med ro. Var betydligt mer nöjd med dessa starterna även om den förvända galoppen fortfarande var ett stort problem och vi hade omslag i båda starterna. Det blev ingen placering, men vi var bästa ekipage som startade både LA-klsserna och fick därmed ett tjusigt minnespris. Årets snyggaste rosett!


Ånge RK, LA3, 63,42%

Ånge RK, LA4, 61,09%

 


Efter Ångetävlingen var det hårdträning av den förvända galoppen. Jisses vad vi nötte och nötte och nötte! Och resultat blev det. På Näset höll vi båda förvända och jag var så lycklig att jag nästan började gråta när jag red:D. Även i Härnösand höll vi den förvända i vägarna men lyckades få in tre andra byten eftersom hon var något otroligt överladdad. Till min fördel var det heller ingen annan häst som lyckas göra programmet bättre.


Näsets RS, LA3, 64,28% trea

Härnösands RK, LA4, 57,68% vinst


Så efter två ganska lyckade tävlingar var det dags för hemmatävlingarna och årets första medelsvåra start. Det är väldigt ambivalent att tävla på hemmaplan. Dels så är det mycket folk man känner som tittar på och har åsikter och dels kan hästarna bli lite märkliga när inte hemmabanan ser ut som vanligt. Förra året busade Barbie till det ordentligt och det gjorde hon även i år. Hon pep iväg i ena galoppen vilken lyckades ge oss en 1a i protokollet och ett fullständigt missat enkelt byte. I Njurunda skötte hon sig mycket bättre och den ritten är en av mina favoriter för året!


Matfors RF, MsvC2, 60,1%

Njurunda RF, MsvC1, 61,27%


 


Vi avslutade första delen av säsongen i Harmånger. Hon var ljuvlig att rida! Så lydig och så fin. Tyvärr lite för lydig att en halvhalt gick igenom lite för bra så att vi fick ett avbrott i galoppen.


Harmångers RK, LA1, 65,65% fyra


 


Inför andra delen av tävlingssäsongen var mitt mål mycket tydligt 62% i MsvC och lyckas kvala til MsvB. Jag byggde upp så otroligt mycket spänning och prestationsångest att jag nånstans på vägen helt glömde bort att det ska vara roligt att rida. Säsongen började med Färstas stora meeting. MsvC i dagarna tre var planen. Första dagen red jag som en kratta, andra dagen red jag så bra jag bara kunde och tredje dagen fick jag migränanfallet från helvetet och var tvungen att stryka mig.


Sundsvalls FRK, MsvC2, 59,11%

Sundsvalls FRK, MsvC1, 60,2%

 


Planen var att rida MsvC även tävlingen därefter. Men eftersom det inte kändes bra så blev det LA istället. Det blev också en ritt som är en av årets favoriter. Den förvända galoppen som var ett så stort bekymmer i början av säsongen satt som ett smäck och vi fick sjuor på den. Bara det kändes som en seger! Tyvärr lyckades vi få en felfattning vilket gjorde att vi tappade andraplaceringen. Lite surt, men kan kvitta när man är så nöjd med ritten


Njurunda RF, LA4, 62,9% trea

 

 

Avslutningen på säsongen blev tyvärr lite mer av ett antiklimax. Färsta igen och hon kändes inte bra alls. Anade även ojämnheten och detta är en start som jag helst vill glömma.


Sundsvalls FRK, MsvC1, 59,68%


Femton starter har vi hunnit med, två vinster, fyra placeringar och ett meetingpris. Så på det stora hela är jag väldigt nöjd även om jag varken lyckades sätta kval och att avslutningen inte alls blev som jag tänkt. Vi får se var vårsäsongen tar oss. Kanske blir det kval, kanske lallar jag bara runt i LA.

Av My Jeppsson - 3 november 2014 15:59

I perioder som nu där jag känner att tiden finns och när jag har ett hyfsat inre lugn hinner jag även med att blogga betydligt mer än annars. Är det inte jobb, så är det mycket med hästarna eller så är det knivar i ryggen och skitsnack från folk i ens närhet som gör att energin att skriva här försvinner. Det som tar allra hårdast är när folk hittar på egna sanningar om vad jag sagt och sen sprider dessa som verklighet. Det är helt omöjligt att försvara sig och det kan skada och såra så otroligt mycket. För även om många kan tycka att jag är besvärlig och inte så lite obekväm så är jag tämligen säker på att få människor beskriver mig som oärlig, det är snarare så att jag borde vara mindre ärlig egentligen för att inte hoppa på ömma tår. Så när rykten skadar min trovärdighet och att mitt ord inte kan tas för att vara sant, då blir jag påverkad.


Hursomhelst är det även ganska skönt att bara ha en häst att rida nu också under denna gråa tråkiga tid. Hästarna får vinterskor 19/11 och därefter får det gärna börja snöa ordentligt! Som jag hoppas på en riktig vinter i år och inte en skånsk skitvinter som det var förra året.


Idag är det iaf inte mycket antydan till vinter i luften. 10 grader varmt och vi har varit i skogen och galopperat jag och mitt Jun. Hade sällskap av en annan häst som med fördel fungerar bäst när han får gå först. Så Juno och jag galopperade bakom vilket innebar ett och annat tigersprång och bockningar. Men han är ändå rätt snäll och fullt påverkbar. Tycker mest att det är rätt kul att han är så pigg och verkligen vill framåt.


Heja vintern!

 





Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards