Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under maj 2014

Av My Jeppsson - 31 maj 2014 14:34

Regn igår och regn idag. Som ridhuslös lär man sig att bita ihop och inte bry sig så mycket om lite väta. I ärlighetens namn rider jag dessutom hellre i regn än i +25. Så igår var det träning och först ut var Bello. Provade en Equipe CC på båda igår. På Bello låg den bra i gången, åkte tyvärr fram lite när jag red. Han rörde sig ändå bättre i den upplevde jag det som och jag gillade verkligen att den är öppen i sätet på honom.


Red fram ganska kort och han var väldigt spänd för att det kom en husvagn. Jag gillar dock att det är mycket störningsmoment när jag rider honom eftersom han verkligen måste utsättas för allt möjligt. De senaste passen har han inte kastat sig och hoppat omkring som han kan göra. Jag känner att han är på väg att fara, men han håller sig i skinnet. Det är en bra utveckling!


Red sen igenom LA3 två gånger. Travdelen kändes väldigt bra och han gör jättefina skänkelvikningar. Första galoppdelen var också okej men vänstergaloppen är lite ångvält milt uttryckt. Att först rida en mellangalopp och sen få ihop honom till den förvända är en utmaning. Är tacksam över att han är så stadig i den förvända, jag kan ha ett disco på ryggen utan att han skulle slå om. Stor skillnad från Barbie.


Barbie fick också prova Equipen, den var trots allt tänkt till henne främst. Låg sådär i gången och såg lite smal ut (det är en +3 och min Childeric är vidare såg jag...), tänkte prova ändå men funkade inte alls att rida i. Hon ville inte trava vettigt ens. Så vi bytte tillbaka till Childericen och red en härlig träning! Red igenom MsvC1, lite modifierat på kort bana. Skolorna har ganska mycket kvar att önska både med bjudning, böjning och tvärning. Men galoppdelen kändes kalasbra! Fina enkla byten och samlingen i den förvända sitter riktigt bra. Är så nöjd med henne och hon gör mig så lycklig! Hon börjar även bli en riktig dressyrhäst som direkt börjar öka när vi rider in på en diagonal:D.


Equipen på Bello efter ridning, då hade jag även sadlat om en gång under passet:

 


Equipen på Barbie innan ridning:

 


Hann inte ta fler bilder på sadeln igår, men tänkte göra det idag. Nån kanske tycker det är kul;).

Av My Jeppsson - 27 maj 2014 16:08

Är helt slut. Vet inte riktigt varför med allt med Juno har väl troligast med det att göra. Han går nu i vanliga hagen och jag tyckte idag att han såg oren ut. Han ställde sig också direkt och vilade på höger bak när han stannade. Hursom låter jag det bero en vecka. Jag måste fundera och bena ut vad jag ska göra härnäst.


En sak är iaf väldigt klar och det är att många har en åsikt om vad jag bör göra. Allt från vilken alternativterapi jag bör välja till vilken person som ska utföra det och även hur jag ska sätta igång honom. Naturligtvis uppskattar jag andras åsikter och synpunkter eftersom man alltid kan få en annan inblick och anfallsvinkel på ett och samma problem. Med ens egen häst är det ibland svårt att vara objektiv. Så är det nog för dom flesta. När det kommer till hur jag gör beror det helt och hållet på vem som rekomenderar vad. Vissa personer och deras hästhållning/val kring sina hästar har jag förtroende för, andra inte.


Å andra sidan har jag ganska gott självförtroende när det kommer till uppkomna skador hos de hästar jag har/har haft. Efter alla resor med Tetris lärde jag mig otroligt mycket (i efterhand skulle jag också gjort väldigt mycket annorlunda). Med Juno känner jag egentligen att jag har haft hyfsad koll. Jag var helt säker på att bakknäna inte var primära problemet och fick veterinären att behandla hovleden fast han tyckte det var onödigt. Hästen blev i princip bra av den behandlingen och ändå vill veterinären inte lyssna på mig, även om han erkände att han hade fel.


Just nu lutar det åt att åka till kliniken i Hudiksvall. Har hört mycket gott om dom. Men får ge det en vecka och kolla honom då. Är han fortfarande oren/mer halt åker jag dit annars skos han och sätts igång.


Barbieponnyn gick en bra träning igår med fokus på skolorna och även lite enkla byten. Det är väldigt vad dessa rörelser ställer krav på en som ryttare. Är mycket som ska hinnas med på kort stund. Bello gick även han ett kort pass på banan. Han har fått vila lite efter Härnösand och han kändes bra. Han hade tanken på att hitta på dumheter (känns i hela hästen), men ångrade sig och använde energin rätt. Gjorde fina fattningar från skritt och lite förvänd galopp som inte var i kategorin "balanserad och bärig". Han är dock inte i närheten av att slå om.


...och så är en ny sadel på väg hit som ska provas. Ska bli spännande!


Slutsvamlat för denna dag.

Av My Jeppsson - 26 maj 2014 18:33

Som dressyrryttare är det väl ändå min plikt att ha en åsikt om Totilas comeback på tävlingsbanan. För det första är jag uppriktigt överraskad att han ens kommer ut igen! Trodde faktiskt inte att vi någonsin skulle få se honom innanför de vita staketen. Men ibland är det kul att ha fel.


Naturligtvis tyckte jag också att det var väldigt väldigt tråkigt att Edward Gal förlorade hästen. I synnerhet eftersom känslan hela affären gav var mycket bitter. Att tyskarna valde att köpa en holländsk häst tränad utirfrån ett system som de varit milt uttryckt ytterst kritiska till. Det var väldigt märkligt.


Hursomhelst startade Mathias Alexander Rath och Totilas i Kapellen, Belgien i helgen. Jag var faktiskt väldigt glad över att se ekipaget! Mycket har förbättrats sen man såg dom för två år sen. Totilas gav ett mycket mer avspänt intryck och ekipaget såg avslappnat ut. I GPn fick jag intrycket av en ryttare som lotsade runt sin häst i ett LA-program bara för att få en fin ritt. Han hade inte något extremt tryck i hästen och den berömda bågen var inte så spänd.


I specialen verkade ekipaget ha hittat lite mer tryck men det såg ändå harmoniskt ut. Självklart finns det negativa saker med ritterna också. Mitt största issue är att stången konstant ligger vertikal. Det såg dock inte ut som om kedjan var särskilt hårt spänd, så mest troligt föll stången bara igenom utan att orsaka en särskilt klämd haka. Men det ser inte så bra ut. Trots detta är Toto ändå längre i halsen nu vilket jag gillar att se.


Totilas var även väldigt ojämn i sina frambensrörelser i ökade traven och lyfte dom olika högt. Min teori till varför är att MAR rider honom mycket mer framåt, såpass att han nu har ett övertramp vilket han inte hade med EG, och att han därför inte riktigt hinner med allt fladder.


Min slutsats är att ekipaget ser väldigt lovande ut och det är trots allt ganska intressant att se vad olika ryttare kan ta fram hos samma häst.


Grand Prix 78,68%


Grand Prix Special 82,146%

Av My Jeppsson - 26 maj 2014 11:22

Fjärde besöket på kliniken och det var med visst hopp jag körde dit. Testade Juno lite på linan igårkväll för att se vad jag hade att vänta. Blev glatt överraskad eftersom han travade riktigt bra. Han busade och bockade och var sjövild förstås men det är ju inte så konstigt i sammanhanget.


Och jo, han blev friskförklarad idag. Han var helt ren på böjprov runt om. Travade med riktigt bra driv på longeringen och utan tryckighet. Men. Det finns alltid ett men. Han är inte helt hundra ren i sin rörelse. Det finns en kvarstående störning som inte heller gick att släcka med en allmänbedövning av hoven. Således fick vi order om att sätta igång och komma tillbaka om 6-8 veckor.


Naturligtvis är jag kluven. En femårig häst ska inte ha en rörelsestörnng. Samtidigt så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Detta kan vara en effekt av att han har varit halt såpass länge att musklerna är lite kortare på ena sidan och det märks nu när han faktiskt är fri från vad som orsakat hältan. Att han behandlades i bakknäna är en vanlig sekundärhälta från just en låg hovledshälta.


Så nu blir det först ytterligare en veckas vila i vanliga hagen i väntan på att hovslagaren ska komma tillbaka från USA. Nu är han barfota och det känns inte som att det är så lägligt att ge sig ut i skogen utan skor. Sen får jag väl våga mig upp och börja sätta igång honom. Ännu en sak att vara kluven inför.


 

Av My Jeppsson - 24 maj 2014 14:02

Den svenska ponnysporten står ständigt under förändring och utveckling. Stilhoppningens införande i SM är ett stort steg framåt som i allra högsta grad stötte på patrull. Det ska tydligen vara som det alltid varit och barnen ska få rida fort. Det senaste är att SvRf har kommit med förslag om nya åldersindelningar för ponnyryttarna.


Förslaget innebär att ponnyryttarna får tävla B-ponny tills de är 13, inte längre 14 i dressyr och fälttävlan. C- och D-ponnyryttarna kommer att delas in i två ålderskategorier där den andra blir 17-20 år. Jag tycker att det hade varit bättre att låta gamla reglerna vara kvar på B-ponny då fjortonåringarna oftast börjar kunna rida sina ponnier betydligt mer effektivt och det sista B-ponnyåret är värdefullt.


Att höja åldersgräns till 20 år för C och D gillar jag. Det är en regel som bäst passar de hobbyryttare som vill behålla sin härliga ponny genom gymnasiet utan stress att behöva skaffa storhäst för att kunna fortsätta tävla lite. Helt klart något som gynnar bredden på vår sport. En sport som faktiskt mest är för hobbyryttare och drivs av hobbyryttare.


Men döm om min förvåning när det återigen börjar gnällas. För tydligen vill en hel del inte alls att det ska vara åldersgränser för ponny. Det ska vara vikt/längdgränser. Say whaaaat?! Hur tänker vuxna människor? Hur har de tänkt att detta skulle genomföras ens? Obligatorisk invägning inför varje start? Mätintyg för ryttare med slutmätning året ryttaren fyller 18?


Jag blir helt chockad när dessa människor som anser att en vikt/längdregel är en briljant idé inte tänker på konsekvenserna en sådan regel skulle ge. Kan det bli annat än ätstörningar och vikthets utan dess like? Det händer så mycket i kroppen för tjejer i ponnyåldern och ska detta stigmatiseras och bedömmas från tävling till tävling kommer barnen dels bli extremt negativt påverkade i situationen och dels få men för livet. De kommer inte kunna ha en normal syn på sin kropp.


Och tänk på alla dessa otäcka ponnyföräldrar som redan nu finns och driver sina barn hårt. Kommer de då bara gilla läget att ungen gått upp två kilo och inte längre kan tävla ponnyn som de köpt för flera hundratusen med siktet inställt på medaljer? Icke.


Jag är chockad, upprörd och lite äcklad över folks helt öppna moraliserande kring BARNS vikt. Jag får ta en hel del för att jag som vuxen är lång på mina ponnier. Det kan jag ta, även om det känns för mig också.



 

Av My Jeppsson - 23 maj 2014 17:07

Att träna dressyr i 29 graders värme är faktiskt ingen höjdare. Det tyckte varken jag eller ponnyn. Så det blev ett kort pass. Hon kändes väldigt mjuk och fin om än aningen matt pga värmen. Är så skönt att den förvända galoppen nu är så stadig att jag kan lägga i den i framridningen. Superbra lösgörande jobb.


Själva träningen så red vi bara genom skolor. När jag nu inte ridit dom på ett tag är det svårt att få ihop hela kroppen och hitta rätt position. Det är mycket att tänka på. Den ska vara skålning i sidan, tvärning-men inte för mycket, kolla på yttersida, fram med inneskänkel, inte fastna i innertygel osv osv. Det är inte lätt. Men det är en härlig känsla när det fungerar!


Är jättesugen på att åka till connemara SM i slutet av juli. Det går i LA1 och dom har även engelsk ridklass som hade varit jättekul att prova på. Men det är lite svårmotiverat att åka 55 mil och att kalaset kommer att kosta flera tusen för att rida två små klasser. Men sen är det ju också det enda SM jag kommer att kunna rida ever. Ja ja, får väl börja köpa trisslotter eller nåt.


Veckorna innan det är CSM så är det traditionsenligt Falsterbo. Kommer inte att gå så många dagar alls i år eftersom jag var mer än lovligt besviken på vad dressyrarenan hade att erbjuda förra året. Är också ganska sugen på att skippa läktarbiljett och sitta och studera framridningen istället. Känns som om det kan vara än mer lärorikt att se hur proffsen rider fram och förbereder sina hästar.


 

Av My Jeppsson - 18 maj 2014 17:48

I strålande sol har Bello och Barbie fått visa upp sig på tävlingsbanan i Härnösand idag. Först ut var Bello i hans LB3. Jag har tjatat om att jag vill vara längre tid inne på banan så jag verkligen får igenom allt. Jodå, inne på banan lång tid innebär också att ryttaren ska orka rida hela vägen. Det gjorde inte jag.


Det som verkligen var bra med Bello idag var att han skötte sig helt utmärkt. Inte ens antydan till att bråka även om han gick och ropade en del på Barbie (som stod i släpet och ropade tillbaka). Men så länge han inte gör en grej av det gör inte jag heller det. Tyvärr fick han sirap i benen och blev otrolig seg. Det är väl helt enkelt spänning i kombination med viss trötthet som gjorde honom så. Men hellre det än att han far runt på bakbenen.



På slutet av programmet föll jag isär fullständigt och klarade inte av att hålla ihop sista galoppen. Så där försvann massor av poäng. Men det är en seger att han äntligen fungerade inne på banan! Nu ska vi "bara" hitta rätt balans mellan hur pigg/trött han ska vara inför start. Bättre än 58,3% ska vi ju lyckas ta oss runt på...


Barbie var till skillnad från Bello ett popcorn att sitta upp på. Hon busade redan på framridningen. Blev lite väl snålt med tid på framridningen idag, men samtidigt gillade jag verkligen att ha den extra energin inne på banan. Eller ja till viss del iaf. Det blev lite väl sprakigt i galoppfattningarna. Jag galopperade dessutom in på banan och då tog det tvärstopp när Barb fick syn på hästar i en hage, hon fortsatte sen med att skygga hysteriskt (för att vara henne) för varje bokstavsmarkering. Det där med havre kan vara spännande! Vi lyckades även med bedriften att få in tre byten i programmet. Men inte ett enda i den förvända tack och lov. Kanske känner Barbie att det är dags att komma igång med bytesträningen;).


Resultatet blev med alla våra missar mycket blygsamma 57,68%. Så självklart antog jag att det skulle bli ytterligare en plats bland de sista i startfältet. Så vi lastade och kollade lite på den MsvB som gick på en parallell bana. När vi således var på väg hem och jag stod och beställde en korv hörde Bellos ägare mitt namn i högtalaren. Jag hade vunnit klassen! Liksom hur är det ens möjligt att vinna på sååå låga procent? Det är lite så att jag skäms faktiskt.


Men men, en vinst är alltid en vinst och jag älskar trots allt rosetter!


Ärligt talat så brukar jag aldrig gnälla på hur domare dömer. Gnäller man på domaren får man lära sig att rida bättre är min paroll. Men idag känner jag faktiskt att det var betydligt mer "gångartsbedömning" än vad det brukar vara i lätt klass. Visst är vår mellantrav inte fantastisk på något sätt. Men att vi bara får 5 resp 5,5 vilket knappt är godkänt betyg tycker jag faktiskt inte känns helt korrekt. Slutgnällt på tant-nästa gång ska vi trava bättre!

Av My Jeppsson - 12 maj 2014 21:15

Det är inte bara Juno som fått uppmärksamhet idag utan även dom andra två. Barbie får göra samma sak som Valegro så här efter tävling, dvs komma ut i skogen och lalla på hackamore. Tycker det känns bra att låta munnen vila när det ändå inte ska jobbas.


Bello tänkte jag bara rida en kortis på banan för att mjuka upp och fortsätta jobbet med övergångar och att han ska komma ordentligt på mina hjälper. Han fick ut och skritta i skogen med sin matte igår. Det har dock varit en toff vecka för honom där han har gått vartenda dag och även han kändes nog så pigg idag och väldigt alert är det lite mental overload. Han tappar lätt fokus och får lite ryck där han hoppar omkring. Däremellan var han dock väldigt framme på hjälperna och gjorde ffa fina trav-galopp-trav-övergångar. Imorgon får han välförtjänt vila.


Har även anmält till vårens sista tävlingar för Barbie. Efter helgens LA4 i Härnösand kommer hon att få vila en vecka. Eftersom hon hade reaktioner i bakknäna i höstas är jag väldigt rädd om henne och även om en veckas vila inte läker ut något så ger det ändå viss återhämtning. Sen blir det programträning 1 juni med MsvC1 (eller kanske 2an), start på hemmatävlingarna 7 juni MsvC2 och sen sista starten i Njurunda 14 juni MsvC1. Nu när förvända galoppen verkligen känns stabil tycker jag att MsvC är lämpligt att starta. Ska bara jobba på traven och skolorna lite mer.


Bellos planering är nästan samma med programträningen, hemmatävling och Njurunda. Han ska dock få gå LA3 rakt igenom. Man kan ju tycka att han inte borde gå mer än LB med tanke på våra blygsamma resultat i klassen. Men jag vill ha honom så länge som möjligt inne på banan och tror även att vi kommer att gynnas av att det händer mer i programmet och jag får möjlighet att verkligen jobba honom. Får väl se hur det håller.


Barbie och jag på hemmatävlingarna förra året. Vår absolut sämsta start nånsin där hon stannade och bajsade(!) i en skänkelvikning och busade til det ordentligt i mellangaloppen. Får hoppas att vi kan visa upp oss bättre i år:D!

 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards