Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 19 januari 2015

Av My Jeppsson - 19 januari 2015 20:14

Det är alltid bra att ha en övergripande plan så en vet vad en jobbar mot. Känner att jag inte varit så himla tydlig med någon plan varken här på bloggen eller för mig själv ens. Vad är ens tanken med hästarnas jobb framöver? Här är det förstås enkelt att svara "befästa och stärka". Och det stämmer förstås. Men vad ska befästas och vad ska det vara tillräckligt starkt för att klara?


Med Barb känns framtiden lite osäker eftersom jag inte riktigt vet hur mycket tid vi har kvar tillsammans. Hennes ägare känner att det är dags att betäcka och eventuellt redan denna sommaren. Det har varit tanken hela tiden sen jag lånade Barb men allra helst hade jag förstås behållit henne och fortsatt utvecklingen på tävlingsbanan.


Planeringen under våren med Barb är åtminstone att tävla för att det är roligt. Hålla oss i LA och göra det så bra som möjligt. Vi ska fortsätta träningen som vi gjort här den senaste tiden. Mitt stora fokus är kontakten, att kunna länga ut formen och få igenom ställning och böjning mer ärligt genom kroppen. Det är arbete för hållbarhet främst men både formen och ställning/böjning kan förhoppningsvis hjälpa oss att få upp poängen inne på banan. Möjligen blir det nog allt nån liten hopptävling också!


Juno försvinner ingenstans men med honom tycker jag det är så svårt att göra en planering. Mest för att framstegen kommer i långsam takt. Men jag tror och hoppas att han främst ska få komma ut på hoppbanan i år. Har haft funderingar på att sätta upp någon tuff liten ponnyryttare på honom men helst vill jag kunna rida själv. Det stora hindret (höhö) för mig är framhoppningen. Jag tycker att det är en fullkomligt livsfarlig plats att vistas på. I synnerhet när jag sitter på en häst som jag inte är helt säker på hur han tänker bete sig. Om jag bara miljötränar hemma med hoppning och andra hästar så ska det nog gå bra. Redan nu är han betydligt lättare att rida med andra hästar i ridhuset.


Vad gäller planeringen i ridningen med Juno är det så tråkigt som vanlig enkel tjatig grundridning som gäller. Han ska bli enkel att rida i alla gångarterna i en stadig form och ta skänkeln framåt. Det är allt jag begär. Just nu blir det en period där han kommer att få komma ut mycket att galoppera och ha en liten paus från ridhuset. Han utvecklades jättebra efter vilan i november men har nu stannat av lite. Så lite ridhuspaus gör kanske lite nytta även om det förstås blir nåt pass därinne då och då iaf.


 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards