Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 18 februari 2013

Av My Jeppsson - 18 februari 2013 00:39

Det är mycket jobb nu. Det är mycket bra men tiden för allt jag gör på min slötid i soffan (ser på serier, surfar och bloggar) hamnar förstås i skymundan. Så här på natten mellan två jobbpass känner jag ändå att jag måste få ur mig lite saker alldeles kortfattat.


Först och främst Findusskandalen med hästkött. Alltså egentligen är jag mest förvånad över att folk ÄR förvånade över hela grejen. 9000 hästar/år försvinner (troligen) i slakttransporter till sydeuropa från Sverigen. Det beror naturligtvis inte på att de äter mer hästkött där. Samtidigt som detta sker ska allt vara så himla billigt i affärerna-även köttprodukter. Nånstans här kanske man anar ett samband. Det är dock fortfarande ett mysterium för mig var pengarna tjänas? Naturligtvis är jag medveten om att de får mer pengar för hästköttet när det inte slaktas i Sverige, iofs beror det kanske mest på att köttet inte är livsmedelsdugligt enligt svenska regler pga medicineringen av hästarna. Men köttet i den aktuella skandalen slaktades i Rumänien, såldes till Frankrike, där gjorde man lasagne som sen gräddades i Luxemburg och sen kommer till Sverige och säljs för 30 spänn. Alltså jag vet att jag är kass på matte-men alla dessa omvägar genom olika länder gör att det är helt ofattbart att det ens tjänas pengar?


Jag kommer aldrig att sluta äta kött. Jag tycker att kött är väldigt gott. Egentligen borde jag också äta hästkött för att stödja den lilla hästslaktindustri vi faktiskt har i Sverige. Men det tar faktiskt emot även om jag principiellt inte har något emot det. Däremot är jag extremt nogrann med att endast äta svenskt kött och produkter producerade i Sverige.


Det är helt vansinnigt att det ens importeras kött till Sverige. Vi har en egen köttproduktion med en djurhållning som är ljusår före de länder vars kött som importeras. Jag säger inte att Sveriges djurhållning inte har brister-naturligtvis kan den också bli bättre. Men grundproblemet i hela den här skandalen är att konsumenter inte bryr sig om vilket kött de köper-det ska bara vara det billigaste. Det ÄR ett stort problem! Jag hade egentligen helst önskat att det sattes ett importstopp på det som vi faktiskt kan producera själva. Då hade vi också skyddat oss mot diverse salmonellasmittor som rätt ofta kommer från Danmark och Irland, eller som nu senaste i dagarna EHEC i kött från Holland.



Hästarna då. Barbie är så pigg att det pyser rök ur öronen! Har lite dåligt samvete att jag inte har hunnit rida så mycket som han hade behövt de senaste dagarna. Vänstergaloppen behöver stärkas och hmm, hon behöver gå ner några kilon... Juno har jag ridit två gånger denna veckan. Har gått bra och trots att han både har tokbockat och varit på bakbenen känns han betydligt bättre än innan kastreringen. Aningen bättre arbetsmoral redan och han ger sig mycket fortare när vi väl kommer i strid med varandra. Kan nog bli bra det här!

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards