Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 5 augusti 2013

Av My Jeppsson - 5 augusti 2013 07:52

De senaste veckorna har min migrän kommit tillbaka på ovälkommet besök, troligen till följd av ett dåligt val som jag gav en chans men tyvärr skapade mer stress än något annat. Så jag började ta betablockeraren som förebygger migränen kanon men som bieffekt gör att jag sover dåligt och drömmer helkonstigt:/. Men men, inget ont som inte har något gott med sig. Har varit uppe sen fem idag, fixat stallet och tvättat transporten som jag idag äntligen har tid att ge lite färg och kärlek:). Tror att ponnierna kommer att uppskatta att den blir ljusare invändigt.


Förra veckan hann jag träna två dagar för Ina med Barbie och Juno fick även han gå sin första träning. Barbie har kännts alldeles super på träningarna! Vilket är såååå skönt eftersom jag red ett pass i början av veckan som bara gav en så otroligt dålig känsla och jag hade så himla dåligt samvete efter det passet för att jag red för dåligt. För Ina har vi fortsatt arbetet ännu mer med samlingen i galoppen, enkla byten och förvänd galopp. Den förvända var kalasbra igår och superstadig. Yey:D! Imorgon ska vi rida runt en L:B2 (tidernas tråkigaste program)  på en kvällstävling. Sen är det en månad till nästa tävling som blir en LA:1.


Junos träning var inte så mycket en träning egentligen. Vi behövde mest hjälp från marken för att få igenom galoppfattningar åt vänster. Högerfattningarna sitter som ett smäck sen vårt fulpass. Det där fulpasset var riktigt nyttigt för nu har vi kommit en bra bit på vägen där vi äntligen kan börja komma till riktig ridning. Vi gjorde fattningarna först i ett hörn där han första gångerna fattade höger men inom två språng bytte (rent) till vänster. Vi ändrade taktik och gjorde fattningarna från rakt spår i vändning över ridbanan istället och då fattade han direkt vad som begärdes. Han gör jättefina fattningar i bra balans dessutom-duktig ponny! Han går väldigt korta pass på ca 20 minuter på banan, eftersom han är lite svårmotiverad vill jag inte att han ska tycka det är alltför jobbigt att arbeta där. I övrigt går han med väldigt mycket som handhäst i skogen i alla gångarter-skonsamt och väldigt enkelt.


Filmades lite de sista varven vi travade. Det är ostadigt och inte helt balanserat, men det är här vi är för stunden. Kommer bara att bli bättre och bättre:). Känner dock viss ångest  (som vanligt) över att jag är så lång på honom, men allteftersom han blir starkare och vuxnare i kroppen kommer det nog att se bättre ut. I dressyrsadel blir det också bättre när mina ben kan komma ner.

https://www.youtube.com/watch?v=iJpWJLdG9gU&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards