Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 22 juli 2014

Av My Jeppsson - 22 juli 2014 16:35

Inte heller detta året är jag ett fan av värmen. Så jag har placerat min rumpa i soffan, stängt in katten i sovrummet, öppnat alla fönster och slösurfar de luxe. I förmiddags var jag ute på promenad med ponnisarna bort till distriktarna för årets vaccination. Det tar drygt 5 minuter att gå dit men om jag skulle ta ut dom till stallet kostar det ca 800:- i utkörning. Så jag sparade dom pengarna och tog en (svettig) promenad istället. Båda är hur snälla som helst trots att det var en del trafik med lastbilar och buss. Inga problem att spruta heller.


Men. Såklart. Veterinären kollade på hästarna och berömde deras skick (alltid kul!) men anmärkte på att Juno såg gallig ut i båda bakknäna. Och ja, det gör han. Mögel. På måndag är det återbesök på kliniken med honom och det blir intressant. Han känns ju himla bra, men det är väl iofs inte helt otroligt att det finns ngt kvar som måste behandlas. Ska inte till samma veterinär heller, valde lite strategiskt vanliga veterinärens semestervecka. Känns som att ett par nya ögon kan vara bra.


Barbie verkar vara ganska påverkad av den här sommarvärmen. Hon är seg som tusan in och ut från hagen. Inte jättesugen på att bli hämtad i hagen för att jobbas heller. Sånt beteende gör mig lite orolig och jag undrar direkt om något är fel. Men jag har inte samma känsla som förra året när det fanns lite ledinflammationer. För just i ridningen känns hon pigg och fräsch. Och då sitter jag ändå och känner efter.


Igår fick Barb göra något som var nytt för henne! Vi for till stranden och havet för att bada. Som tur var hade vi en trygg ponnyrumpa som stöd ut i vattnet. Men när fötterna väl var blöta var det inga problem. Stranden var helt perfekt att rida på eftersom det är tidvatten så sanden blir packad. Nästa gång blir det dressyrutrustning på och riktigt dressyrpass. Får se om hon kommer att gå i vattnet då bara, utan lockbete var hon rätt så svårflörtad. Kul och härligt var det iaf!!


 


 


 


 


 


 



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards