Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2012

Det måste vara roligt!

Av My Jeppsson - 2 augusti 2012 20:00

När jag valde att ta bort Tetris och skaffade ponnyn istället började ett nytt kapitel i mitt hästliv. Jag behövde inte längre ha en malande känsla av att hästen kanske hade ont, jag behövde inte vara orolig över att min häst spring livet ur sig i hagen för att någon lämnat henne ensam ute och jag kunde helt plötsligt komma till rätt med min egen ridning. Allt med häst blev så otroligt mycket roligare! Mitt i allt kämpande med Tetris hade jag faktiskt glömt bort hur roligt det faktiskt är att rida, utvecklas och komma framåt i ridningen.


I skogen idag med ponnyn var hela jag ett enda stort leende. Vad mer kan man önska sig av en häst än att vara sansad och cool när man skrittar på lång tygel för att så fort man kortar tygeln pigga på sig bjuda till en fin form och bara kännas toppen? Idag gjorde vi jättefina galoppfattningar ur skritt och hon fattade rätt varje gång. Tränar fattningar på de sträckor hon vet att hon får galoppera, då har jag massor av bjudning att rida i på taggad ponny och då är hon urhäftig.


På väg ut idag. Sitter alltid upp med pall för att inte dra sadeln snett-är lite av en utmaning med rund ponny:D.

 


Det känns också lite hemskt att säga det men jag ångrar att jag inte tog bort Tetris tidigare. Men det är förstås lätt att vara efterklok och i efterhand kan jag nu också säga att jag iaf provade ALLT för att få henne fräsch. Ändå kan jag inte låta bli att önska att ist för att kämpat med henne hade ridit och utvecklas under de åren. Jag satsar knappast på att rida OS men nån gång måste jag väl komma till start i msv iaf!


...och man ska vara glad när man rider:D!

 


 


För hur orkar man annars som heltokig hästmänniska som lägger så mycket tid och pengar på hästarna om man inte älskar det?



 
 
Ingen bild

Cilla

3 augusti 2012 01:56

Oj, vad jag känner igen mig i det du skriver!
Mitt förra halvblod som jag hade i 3 år hade kraftig shivering, så det var jämnt och ständigt en stor klump i magen, främst p.g.a skoningarna, jag var livrädd dagarna innan skoning att det helt enkelt inte skulle gå att sko honom!
Och sedan gick jag ofta och nojade över huvida han hade ont av sin shivering eller inte, trotts att vi vart inne på klinik och mer eller mindre vänt ut och in på hästen utan att hitta något fel.
Och sedan var det en herre som stod högt i blod med mycket nerv, så det var faror mest överallt enligt herrn. Jag var som en vakande hök när han gick i hagen, eftersom om han blev skrämd så for han rundor i hagen likt en galning så man kunde höra ända in i huset hur han dundrade rundor i hagen (bor på gård), så jag fick gå ut och lugna honom helt enkelt, därför åkte ogärna hemmifrån när han va ute i hagen.

Är 10 månader sedan jag gjorde mig av med honom, och det var bara en enda stor befrielse. Det var så många sömnlösa nätter och jämnt så mycket problem kring hästen som skulle fixas och lösas så det gnagde sönder mig helt enkelt och gnistan försvann helt!
Såklart så lärde jag mig massor under dessa åren också, men det var väl mest "man lär sig av sina misstag" ;)
En häst med shivering, eller en häst med något "problem" övht kommer jag aldrig skaffa igen, om jag någonsin skaffar mig en ridhäst igen, tycker fortfarande 10 månader att det bara är förbaskat skönt att vara "fri" från beskymmer sas ;)

Jag är dock inte helt hästlös, har min älskade ponny som är min trotjänare, 30 år gammal, gick på ridskola i 10 år innan vi köpte honom för 12 år sedan.
Och så skaffade vi en shetlandsponny som sällskap när jag då gjorde mig av med halvblodet och jag säger bara holy jesus så skönt med ponnysar, dem går på lösdrift här hemma som min käre far har byggt och där går dem nu dygnet runt, i ur och skur, totalt obrydda, så förbannat skönt!!!

 
Ellinor

Ellinor

3 augusti 2012 11:29

Sv: Det är lurre, blir fler gånger! ;)

http://illes.se

 
jossan

jossan

3 augusti 2012 15:38

Du är jätteduktig My!

http://minfux.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards