Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2012

Rolla kan vi alla.

Av My Jeppsson - 9 augusti 2012 10:00

Det är mycket snack om rollkur/hyperflexion/LDR-kärt barn har många namn. Saken är ju dessutom den att jag i så många år har beundrat AvG och som jag tidigare skrivit förespråkar hon inte denna metod för kreti och pleti. Jag gillar heller inte riktigt hur hätsk debatten blir i synnerhet från folk som inte vet vad dom pratar om. Sannolikheten att de någonsin ens suttit på en genomarbetad och mjuk häst förefaller mig helt omöjlig. Det är otroligt lätt att böja en häst utan spänningar och som är lösgjord i alla möjliga riktigningar.


I vntras hamnade ponnyn i en period där hon släppte bettet och var i princip omöjlig att få fram till handen. Ganska vanligt tycker jag med unghästar som inte riktigt vet hur de ska bära upp sin kropp. Tänkte visa lite bilder från ett av dessa passen där hon kröp bort från min hand. Kan säga att jag inte rider med mycket hand-men håller ändå en kontakt för att hon ska förstå att hon måste gå på kontakten. Här hade troligen många betydligt mer oerfarna ryttare släppt handen och tänkt "oh så fint min häst bär sig". Självbärighet är något helt annat och även om du då kan släppa handen och hästen går kvar i samma position med näsa och nacke så kommer bärighet bakifrån och vid detta tillfället fanns ingen bärighet i ponnyn. Hon var bara riden i knappt fyra månader och dessutom precis igångsatt efter 1.5 månads vila. Med det sagt så kommer bilder på hopkrullad ponny:


 


 


 


 


 


Nu är hon förstås inte särskilt böjd i halsen-men tro mig när jag säger att om jag hade försökt böja hade det gått utan tvång och helt utan styrka från min sida. Så att Scandic rids medvetet med huvud och hals i denna positionen känns som ett riktigt ickeproblem. Kan min lilla ponny gå där för att hon vill kan han gå där för att gymnastiseras. Och det jag verkligen vill poängtera med dessa bilderna är att bilder knappast säger hela sanningen om ett ekipage.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards